W 1968 roku w warszawskiej Zachęcie odbyła się wystawa Współczesnego Malarstwa Francuskiego, w której udział wziął między innymi Victor Vasarely. W ówczesnym opisie ekspozycji można znaleźć doniesienia prasowe, w których poza przejawami zaskoczenia, znalazły się rzeczowe relacje: „Największe zainteresowanie oglądających i prasy (najczęściej reprodukowana praca) wzbudzał obraz Victora Vasarely’ego.
„Express Wieczorny” donosił: „Oglądania nie sposób zacząć inaczej, jak od wielkiego geometrycznego obrazu, eksponowanego na wprost wejścia, który najbardziej rzuca się w oczy. Jego autor, Vasarely, z pochodzenia Węgier, wraz z malarzem polskiego pochodzenia Berlewim, współzawodniczy o ojcostwo sztuki «op» (optycznej). Oto podzielił on wielkie płótno obrazu na 576 kwa- dratów z wpisanymi w nie kołami”. Op-art’owska sztuka Viktora Vasarelego, w końcu lat 60. XX wieku, wzbudziła skrajne emocje. Obecnie święci triumfy na polskim rynku aukcyjnym.
Artysta tworzył reliefy, obrazy, serigrafie i formy przestrzenne, zajmował się również projektami dla firmy Rosenthal. Uznawał swoją sztukę za taką, która powinna być dostępną dla potencjalnego odbiorcy. Iboya to węgierskie określenie lasu. Cykl tych totemicznych form Victora Vasarely’ego pokrytych układem figur geometrycznych został wykonany w nakładzie 50 egzemplarzy. Las artysty, według przygotowanego przez niego wzornika, posiada różne przekroje podstawy z przypisanymi do nich odpowiednimi barwami i figurami. Rzeźby zostały zaprojektowane w kilku rozmiarach oraz w dwóch seriach – mierzących 85 cm wysokości i pochodzących z 1970 roku oraz wyższe stworzone w latach 1970–1974.
(źródło: zacheta.art.pl)
estymacja: 55 000 – 65 000 zł
cena wywoławcza: 40 000 zł
NIESPRZEDANE