„Na początku lat 60. XX w. Jan Berdyszak stworzył cykl bardzo ciekawych prac, od których zaczyna się niemal cała jego późniejsza refleksja nad naturą obrazu, manifestowana w wielu szkicach i realizacjach, a zarazem programowa nie- zgoda na dwuwymiarowość i ograniczenie. Powstało wówczas wiele zapisków w szkicownikach, potem rozwinięcia tych szkiców w mniejszych formach papierowych, a w końcu realizacje „malarskie” [...]. Jan Berdyszak sformułował wtedy (ok. 1962) „cele i formy” swoich obrazów, tworząc cztery kategorie: OBRAZY EFEMERYCZNE, OBRAZY W UMYŚLE, OBRAZY SKAMIELINY i OBRAZY PO- TENCJALNE, opisując, jak pojawienie się i ujmowanie pewnych fragmentów, wycinanie, składanie, a potem ponowne łączenie wpływa na zmianę podejścia do sztuki, jak angażuje patrzących i pozwala im uczestniczyć w procesie „obrazowania”. Ten proces opisał mniej więcej w tym samym czasie rówieśnik Berdyszaka – jeden z najwybitniejszych badaczy malarstwa – filozof Jacques Derrida [...]” (za: Dorota Folga-Januszewska, „Jan Berdyszak. Obecność przez brak”, Warszawa 2021, s. 7-10.)
Cieszące się dużą popularnością prace na papierze artysty osiągają coraz wyższe kwoty. W domu aukcyjnym Black rt w marcu 2021 roku „Kompozycję kół” z 1962 roku (40,5 x 20,8 cm) kupujący nabył za 10 000 złotych (bez prowizji aukcyjnej).
estymacja: 13 000 – 16 000 zł
cena wywoławcza: 6 000 zł
SPRZEDANE ZA: 10 000