akryl, drewno, technika własna, płyta; 50,5 x 50,5 x 10,5 cm; sygn. i dat. na odwrocie: JAN ZIEMSKI / 1974 r.

8. Jan ZIEMSKI (1920-1988)
Bez tytułu, 1974

Rok 1956 jest wyjątkowo ważnym momentem w indywidualnej

twórczości Jana Ziemskiego. Wtedy to artysta

rozpoczął pracę nad Serią kosmiczną, którą skierował

uprawianą przez siebie sztukę w stronę abstrakcyjnej formy

wypowiedzi artystycznej. Od 1958 roku pracował nad

cyklem reliefów Formury. Artysta pojawiające się zagadnienie

przestrzeni czy formowania materii rozwija w świetle

nauk analitycznych – matematyki i fizyki. W 1965 roku został

zaproszony do udziału w sympozjum Złotego Grona w Zielonej

Górze. Podczas odbytej wówczas podróży pociągiem

zaobserwował migawkowe zjawisko optyczne nałożenia się

na siebie dwóch rytmów. Ten przypadkowy obraz ostatecznie

ukształtował formę reliefów generujących ruch w przestrzeni,

które dziś cieszą się uznaniem kolekcjonerów. Bożena Kowalska

obrazowo charakteryzuje zastosowane środki oraz efekt,

którego uzyskanie było celem dla Jana Ziemskiego: „Były to

już owe […] kwadratowe powierzchnie obrazowe, na których

przytwierdzał płaskim reliefem, rytmicznie ułożone, a łukowo

wygięte listwy. Mocował potem w analogicznym rytmie listwy

wznoszące się wypukłym łukiem nad reliefowym podłożem.

W ten sposób dwa rytmy półkoli nakładają się na siebie, przy

ruchu przesuwania się obok nich, wywołując zjawisko swoistej

interferencji, przelotu nieistniejącej i nieokreślonej formy”.

Uzyskany efekt spełniał również ideę, nad którą pracował Jan

Ziemski dotyczącą problematyki „obrazów znikliwych”. Jej

spełnieniem była forma zaprezentowana w 1969 roku podczas

IV Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze.

Skontaktuj się z nami w sprawie udziału w aukcji

Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24h

Trwa wysyłanie wiadomości

Formularz nie został wysłany

Dziękujemy!

form.successMessage

Wymagana zgoda