olej, płótno; 60 x 74 cm; sygn., dat. i opisany na krośnie malarskim: Stanisław Fijałkowski „18 VII 70” (ołówkiem). PROWENIENCJA: - Zakup od artysty; - Kolekcja prywatna, Polska.

7. Stanisław FIJAŁKOWSKI (1922-2020)
18 VII 70, 1970

Stanisław Fijałkowski, to obok Jerzego

Nowosielskiego, jeden z najciekawszych

twórców XX wieku. Obaj artyści, erudyci,

mieli okazję spotkać się w Łodzi, prowadzić

ożywione dyskusje i wymieniać poglądy.

Mogli również nawzajem się uczyć i inspirować.

Jedną z takich intelektualnych wymian

była wiedza Jerzego Nowosielskiego dotycząca

ikony. W wielu obrazach Stanisława

Fijałkowskiego powstałych od lat 60. XX

wieku pojawia się charakterystyczne obramienie

w postaci cienkiej barwnej linii,

naśladującej kształt podobrazia. Ten obrys

można interpretować jako bordiurę, podobnie

jak w ikonie, oddzielającą strefę sacrum

od profanum. Oglądając obrazy Stanisława

Fijałkowskiego widz dopuszczany

jest właśnie do części sacrum sztuki artysty.

Złożoność, ale równocześnie otwartość

na interpretację twórczości Stanisława

Fijałkowskiego wynika z tego, że artysta

z równym zaangażowaniem czerpał

inspirację z pism filozofów i traktatów teologicznych,

cenił teorię sztuki Władysława

Strzemińskiego i Kazimierza Malawicza,

poznał i robił doświadczenia związane z teorią

koloru, wizualizował w swoich dziełach

symbole masońskie i te zaczerpnięte z ksiąg

judaistycznych.

Skontaktuj się z nami w sprawie udziału w aukcji

Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24h

Trwa wysyłanie wiadomości

Formularz nie został wysłany

Dziękujemy!

form.successMessage

Wymagana zgoda