„Czasem robię szkice, niekiedy jednak tworzę impulsywnie, jak gdyby wpuszczam naturę bocznymi drzwiami. Zazwyczaj maluję parę obrazów na raz. Wyładowawszy się na pierwszym - odstawiam go, zaczynam następny i dopiero na trzecim widzę, co może wyjść z mojego pomysłu.
Na dziesięć obrazów zaczętych udają mi się trzy od razu. Staram się nie myśleć o końcowym efekcie. Nauczyłem się intensywnego patrzenia na wszystko, co mnie otacza. To są moje sposoby na siebie, na swoją wyobraźnię.” (Jan Tarasin)
W obrazach Jana Tarasina znaki i symbole umieszczane na płótnie, wydają się niestarannie rzuconymi kleksami farby. Czy jest tak w istocie, czy może są to studia nad kinetyką ciał i obiektów? Z dekonstrukcji przedmiotu, podzielenia go właśnie na małe znaki, tworzą się Zapisy, Sytuacje, Komplikacje, Fazy dynamiczne, Magazyny – czyli cykle płócien Jana Tarasina. Obrazy malarza zmuszają do porzucenia porządku, jednoznaczności symbolu, racjonalnego myślenia, na rzecz nowych doświadczeń poznawczych i samodzielnego ukształtowania otoczenia z dostępnych na płótnie przedmiotów w najlepiej nowym kontekście. Zachęcają człowieka do poszerzenia jego horyzontów. Jan Tarasin, już jako dojrzały artysta twierdził, że wystarczyłyby mu dwie barwy, czyli czerń i biel „On [kolor] nie gra zbyt dużej roli w moim malarstwie, wystarczyłaby mi czerń i biel. Kolor ma znaczenie emocjonalne. Może nawet gubi podstawowe rzeczy, o które mi chodzi. Obraz kolorowy staje się bardziej wieloznaczny. Ale może nie powinno się osaczać widza swoją obsesją...”.
W latach 80. przedmioty przedstawiane na obrazach gęstnieją, zwiększają swoją objętość, jest ich coraz więcej, skupiają się w jednej części obrazu, by następnie się rozrzedzać tak jak na prezentowanym płótnie z 1983 roku.
Twórczość Jana Tarasina, którą cechuje niepowtarzalny język artystyczny, w roku 2021 przyciągnęła zainteresowanie kolekcjonerów i inwestorów. Obraz „Szkoła przedmiotów II” z 2002 roku (140 x 160 cm) tego znakomitego artysty, na aukcji dzieł sztuki przeprowadzonej 19 października 2021 roku w domu aukcyjnym Polswiss Art osiągnął cenę 390 000 złotych (bez prowizji aukcyjnej), co jest obecnym rekordem aukcyjnym. Podobne dzieło artysty do prezentowanego w katalogu „Sytuacja XIX” z 1981 zostało sprzedane 16 grudnia 2021 roku w DA Libra za 260 000 złotych (bez prowizji aukcyjnej). Wszystko wskazuje na to, że dzieła Tarasina w roku 2022 będą biły kolejne rekordy na polskim rynku.
Sprzedane: 220 000 zł
(264 000 zł z opłatą aukcyjną)
Odpowiedź otrzymasz w ciągu 24h
form.successMessage